Allmänna köpvillkor

1. Om Green Lizzie AB

  • Företagets organisationsnummer är 556492-1509, momsnummer SE556492150901 och har sitt säte i Kävlinge. Företagets postadress är Måsudden, 246 32 Löddeköpinge, Sverige. 
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett meddelande via hemsidan greenlizzie.com/contact så hör vi av oss inom kort.
  • Vi levererar endast till länder som anges vid var tid i företagets webbshop. Dessa köpvillkor gäller endast för kunder med leveransadress i någon de länderna. 

2. Beställning, betalningsansvar och betalningssätt

  • Beställning inträder när du tryckt på knappen BETALA på GreenLizzie.com. När du lagt en beställning ingås ett köpeavtal med oss. Det innebär att du accepterar dessa köpvillkor och att ett betalningsansvar inträder för dig. Vi kräver betalning för varan tidigast från den tidpunkt varan skickas från oss förutsatt att du som kund inte valt att betala med ett betalningssätt som innebär förskottsbetalning. Har du en sedan tidigare oreglerad skuld till oss eller vår betalningsleverantör kan du dock komma att krävas på förskottsbetalning.
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leverans-adress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via den e-postadress som står i orderbekräftelsen. 
  • Vi erbjuder olika betalningsalternativ, vanligen kort, faktura och direktbetalning. Betalningsalternativ kan variera i olika länder. Vilka betalningsalternativ vi erbjuder är de som anges vid var tid i webbshopen.
  • Har du en oreglerad skuld till oss eller vår betalningsleverantör för tidigare köp kan du komma att nekas att genomföra köp som innebär uppskjuten betalning.

3. Leverans

  • Våra normala leveranstider är 3-7 dagar. Varor som finns i lager skickas inom 2 arbetsdagar efter beställning. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på mån- dagen efter.
  • I webbshopen anges om vara finns i lager eller ej. Våra olika lagerstatus anges på tre sätt; I LAGER, FÅ I LAGER, SLUT I LAGER. Vid lagerbrist fylls lagret normalt på inom en vecka.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss via den e-postadress som står i orderbekräftelsen.
  • Vilka leverantörer vi anlitar och vilka leveransalternativ vi erbjuder framgår vid var tid i webbshopen.

4. Priser

  • Alla priser i butiken anges i landets valuta och är inklusive moms. Kund kan själv bestämma i vilken valuta som priser ska anges. Debitering sker dock alltid i den valuta som gäller på leveransadressen. 
  • Vi reserverar oss för prisändringar som orsakas av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehål- ler oss rätten att justera priset.

5. Fraktkostnad

  • Vi ombesörjer leveranser till konsumenter i de länder som vid var tid framgår i webbshopen.
  • Vi debiterar fast avgift för alla leveranser till vår leverantörs utlämningsställe som ligger närmast dig. Avgiften är densamma oavsett hur mycket eller lite du beställer. 
  • Storleken av den fasta avgiften kan variera mellan olika länder och framgår vid var tid i webbshopen. 

6. Ångerrätt

  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en 30 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

     6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska via den e-postadress som står i orderbekräftelsen eller via hemsidan greenlizzie.com/contact. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom 30 dagar efter att du tagit emot varan returnera varan till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas demonterade, välpaketerade och om möjligt i ursprunglig förpackning.
  • Uppfyller du villkoren för ångerrätt så skickar vi returfraktsedel med e-post. Den ska användas för returfrakten.
  • Återbetalning sker endast för produkter för vilka ångerrätten gäller. 
  • Värdeavdrag med 10-100% kan göras för produkter som returneras monterade, använda eller skadade. För ej demonterade men annars oanvända och oskadade produkter görs avdrag med 15%.

     6.2 Ångerrätten gäller inte för:

  • Använda produkter, monterade produkter eller produkter som skadats efter att du mottagit produkten.

7. Reklamationer och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du har som konsument 3 års reklamationsrätt. Under de första 2 åren ligger det på oss att bevisa att produkten är felfri för det fall vi hävdar det. Därefter är det du som i händelse av att vi har olika uppfattning har att bevisa att det är fel på varan. 
  • Viss variation i färgnyanser liksom att partiklar med avvikande färg förekommer i materialet förekommer och kan inte undvikas då materialet baseras på fibrer av skogsråvara vilka i sig uppvisar variationer i färg, form och intensitet. Dessa variationer god- tas inte som grund för reklamation. 
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. 
  • Klagomålet ska skickas så snart som möjligt och senast inom 2 månader efter att defekten har upptäckts eller rimligen borde ha upptäckts.

     7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till den e-postadress som står i orderbekräftelsen eller via hemsidan greenlizzie.com/contact. Ange ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se eller motsvarande myndighet i andra länder. 

8. Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av annan leverantör än vi själva och andra faktorer utanför vår kontroll.

9. Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Viss variation i färgnyanser samt partiklar med avvikande färgutseende i materialet förekommer och kan inte undvikas då materialet är baserat på fibrer av skogsråvara som i sig uppvisar variationer i färg, form och intensitet.
  • Trä är ett levande material och då materialet i behållarna är baserat på fibrer av skogsråvara kan sidorna bukta något. 

10. Information om cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.

11. Personuppgifter

  • Genom att handla hos Green Lizzie AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och sam- lar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi vidarebe- fordrar aldrig avsiktligt dina uppgifter till tredjepart i annat syfte än att kunna fullfölja din betalning eller vårt åtagande gentemot dig.
  • Green Lizzie AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedanstående information är en summering av hur vi i enlighet med den svenska da- taskyddsförordningen (GDPR) eller motsvarande i andra länder, lagrar och behandlar dina uppgifter.

    11.1 Vad är en personuppgift?

  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

    11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-post- adress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

    11.3 Rättslig grund

  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
  • Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

    11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

    11.4.1 Betalleverantör

  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

     11.4.2 Fraktbolag

  • För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi förmedla uppgifter till fraktbolaget. De uppgifter som förmedlas är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

      11.4.3 Nyhetsbrev

  • Har du valt att prenumerera på förekommande nyhetsbrev från oss delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

     11.5 Rätt till utdrag

  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

     11.6 Rätt till rättelse

  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

     11.7 Rätten att bli glömd

  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslag).

    11.8 Ansvarig för dataskydd

  • Green Lizzie AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

    11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

12. Ändringar av köpvillkor

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i dessa villkor. Ändringar av villkoren publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses som accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och val av rättslig hemvist

  • I händelse av tvist med företaget som inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämn- den, se arn.se eller motsvarande myndighet i andra länder. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa köpvillkor ska tolkas enligt svensk rätt.
0
    0
    Din Varukorg
    Din varukorg är tomFortsätt handla